Историја пројектовања и изградње београдског метроа датира још из првих деценија прошлог века, када су се у конкурсним решењима за планирање развоја града почеле појављивати прве идеје о изградњи потпуно новог, независног и висококапацитативног шинског система. Од тог периода до данашњих дана, упоредо са развојем града, креирана је и различита планска и пројектна документација која се бавила проблематиком метроа у Београду.
У изградњи београдског метроа, једног од најзначајнијих инфраструктурних пројеката који се тренутно реализују у Републици Србији, Институт за водопривреду „Јарослав Черни“ је активно укључен као стручна пројектантска и консултантска кућа у области вода.
Инжењерско-геолошки и хидрогеолошки истражни радови, хидролошке анализе и моделска испитивања режима подземних вода пре и након изградње, као и анализе међусобних утицаја подземних вода и инфраструктурних објеката током изградње београдског метроа, представљају кључне елементе и подлоге за израду техничке документације за наредне фазе пројектовања и изградње.
У периоду 2021-2022. године, Институт је од стране ЈКП „Београдски воз и метро“ и Секретаријата за јавни превоз града Београда био ангажован и успешно израдио Студију интеракције линије 1 београдског метроа и подземних вода. Ова Студија односи се на прву фазу изградње линије 1 београдског метроа, од станице Железник до станице Карабурма, у дужини од 16,7 km, на којој ће бити изграђено 16 метро станица.
Институт је пружао консултантске услуге и учествовао у конципирању FIDIC уговора између клијента и потенцијалног извођача.
За потребе израде Студије, на основу Идејног пројекта линије 1, који је израдила компанија Egis Rail (2021) спроведена су нумеричка моделирања различитих сценарија режима подземних вода, са циљем да се обезбеде квалитетне информације у вези са тим режимом, неопходне за сагледавање евентуалних негативних утицаја метроа на подземне воде, као и подземних вода на метро, на ширем подручју трасе прве фазе линије 1.
Институт је тренутно ангажован на изради Студије интеракције подземних вода и инфраструктуре на траси линије 2 београдског метроа (од станице Депо Бежанија до станице Миријево 2, у дужини од 23,9km, на којој ће бити изграђено 25 станица) и друге фазе линије 1 (од „иновиране” станице Карабурма до станице Миријево 1, у дужини од око 6km, на којој ће бити изграђено 6 станица). Поред тога, Институт спроводи и снимање хидротехничких објеката у зонама укрштања са објектима линија 1 и 2 београдског метроа.
Општи циљ Студије је да се на основу техничких решења из идејног пројекта и претходно спроведених инжењерско-геолошких и хидрогеолошких истражних радова дефинише режим подземних вода на датом подручју. Институт ће се бавити и анализама утицаја изградње метроа на природни режим подземних вода дуж трасе тунела и у зони станица, али и обрнуто утврђивањем елемената неопходних за конципирање заштите од подземних вода објеката (метро станица и тунелских деоница).
Изградња београдског метроа значајно ће допринети, не само просперитету града и његових житеља, већ и економском напретку и привредном развоју земље и драго нам је што својом експертизом можемо да подржимо реализацију пројекта.






