Пројекат инфраструктурног коридора ауто-пута Е-761, деоница Појате–Прељина, са регулацијом река и изградњом телекомуникационе инфраструктуре дуж коридора ауто-пута (Моравски коридор) је пројекат од значаја за Републику Србију.

У реализацији Пројекта Моравског коридора Институт „Јарослав Черни“ учествује у сарадњи са ЈВП „Србијаводе“, са повереним задатком пројектовања објеката хидротехничког уређења Западне Мораве.

Траса ауто-пута готово целом дужином налази се у зони која је изложена плављењу великим водама Западне Мораве, при чему на великој дужини директно контактира са речним током (на местима укрштања и у зонама где је траса ауто-пута близу речног корита). Објекти хидротехничког уређења Западне Мораве су у служби заштите ауто-пута и брањених подручја у зони обухвата Моравског коридора.

Приказ трасе ауто-пута Е-761 и плавне зоне у долини Западне и Јужне Мораве

У Институту је израђена комплетна студијска и техничка документација објеката регулације Западне Мораве – почев од Генералног пројекта уређења Западне Мораве (2007.г.), којим је интегрално сагледана проблематике заштите од штетног дејства ове реке, па до Пројеката за извођење објеката хидротехничког уређења Западне Мораве (2022.г.), по којима се изводе радови.

Осим тога, Институт је ангажован на обезбеђењу свих потребних хидротехничких информација у процесу пројектовања и изградње и активно учествује из домена своје надлежности, заједно са ЈВП „Србијаводе“ и осталим учесницима у пројекту, у решавању бројних питања које се тичу интеракције ауто-пута и хидротехничких објеката, хармонизацији са просторним и другим условима и ограничењима, као и хидротехничког уређења и рекултивације простора у обухвату водних објеката.

У Институту се развијају бројни хидролошки и хидраулички 2Д модели и извршавају анализе у циљу доприноса изради сигурних и рационалних техничких решења и квалитетној изградњи објеката ауто-пута и регулације реке, односно успешној реализацији целог пројекта и остваривању добробити за његове кориснике.

Израђена је Хидротехничка студија у оквиру које је извршена хидролошка анализа и развијен нови 1Д модел и хидраулички прорачуни течења у постојећем стању и стању са изграђеним ауто-путем и реконструисаним одбрамбеним насипима.

Урађени су Идејни пројекти хидротехничких објеката по деоницама ауто пута: Сектор 1: Појате-Кошеви (Крушевац); Сектор 2: Кошеви (Крушевац)-Адрани; Сектор 3: Адрани-Прељина (km 79-km 97), који су добили позитивну оцену стручне контроле Државне ревизионе комисије.

Извршена су детаљна геодетска снимања и геолошка истраживања терена на локацијама објеката хидротехничког уређења и на основу тих података урађено је седам Пројеката за грађевинску дозволу са пратећим елаборатима, који су прихваћени од техничке контроле, као и седам Пројеката за извођење са пратећим елаборатима.

У оквиру Пројекта за грађевинску дозволу пројектован је 21 просек речних кривина, шест обалоутврда и пет одбрамбених насипа. Институт обезбеђује и подршку у процесу извођења радова.

За потребе овог посла развијени су хидролошки и хидраулички модели и вршене потребне анализе. Развијен је комплексан хидролошки модел слива који ради спрегнуто са 2Д хидрауличким моделом неустаљеног течења Западне Мораве од Чачка низводно, укључујући и делове тока Јужне и Велике Мораве (преко 115 km). Реч је о више интегралних 2Д хидрауличких модела и већем броју парцијалних 2Д хидрауличких модела који се односе на поједине секције (9 модела) и зоне мостова (10 модела). Анализе су вршене за постојеће и будуће стање, и то у постојећим климатским условима и у условима климатских промена. Вршене су и потребне анализе на основу захтева међународних финансијских институција.

У сарадњи са стручним службама ЈВП „Србијаводе“ Институт настоји да кроз своје ангажовање на Пројекту, што ефикасније допринесе планирању и уређењу простора долине Западне Мораве са стварањем услова за наменско коришћење.

Како је приобаље Западне Мораве и сада прилично девастирано (планском и непланском експлоатацијом шљунка и другим наменским и ненаменским коришћењем), са објективном опасношћу да се стање након изградње Моравског коридора значајно погорша (за потребе изградње ауто-пута планира се ископ и депоновање више десетина милиона кубних метара материјала), Институт је препознао могућност да се овај простор уреди и приведе планираној намени, тако да су већ израђени програмски задаци за израду студијске и техничке документације у складу са законским процедурама Републике Србије.

Објекти хидротехничког уређња Западне Мораве су:

Сектор 1: Појате-Кошеви (km 0+000 – km 27+600), Секција 2 (km 8+830 – km 16+722)

1: Просек речне кривине од р. km 4,7 do р. km 7,1 код села Маскаре

2: Заштита леве обале од р. km 8,63 до р. km 9,25

Сектор 1: Појате-Кошеви (km 0+000 – km 27+600), Секција 3 (km 16+722 – km 27+600)

3: Реконструкција постојећег деснообалног насипа Западне Мораве и левообалног насипа Расине код Крушевца (касета „Читлук“)

4: Заштита десне обале Западне Мораве од р. km 20,6 до р. km 21,4

Сектор 2: Кошеви-Адрани (km 27+600 – km 81+476,86), Секција 5 (km 41+528,24 – km 56+073,87)

5: Реконструкција постојећег насипа на десној обали Западне Мораве и левообалног насипа Црнишавске реке код Трстеника (касета „Трстеник“)

6: Реконструкција постојећег насипа на левој обали Западне Мораве код Трстеника (касета „Звездан“)

7: Нови насип на левој обали Западне Мораве од ушћа Љубостињске реке (р. km 55+100) од гвозденог моста (р. km 55+320) у Трстенику

8: Нови успорни насип уз регулисано корито Љубостињске реке од ауто-пута до високог терена у Трстенику

9: Заштита нестабилне леве обале Западне Мораве од постојећег бетонског моста (р. км 54+770) до гвозденог моста (р. km 55+320) у Трстенику

Сектор 2: Кошеви-Адрани (km 27+600 – km 81+476,86), Секција 6 (km 56+073,87 – km 67+680,41)

10: Заштита нестабилне десне обале Западне Мораве од р. km 62+450 до р. km 62+970

11: Заштита нестабилне десне обале Западне Мораве од р. км 66+500 до р. km 67+150

Сектор 2: Кошеви-Адрани (km 27+600 – km 81+476,86), Секција 7 (кm 67+680,41 – km 81+476,86)

12: Заштита десне обале Западне Мораве од р. km 87+880 до р. km 88+380

13: Просек речне кривине Западне Мораве од р. km 88+900 до р. km 90+970

14: Просек речне кривине Западне Мораве од р. km 91+410 до р. km 95+190

15: Просек речне кривине Западне Мораве од р. km 96+550 до р. km 98+530

16: Просек речне кривине Западне Мораве од р. km 98+960 до р. km 101+000

Сектор 3: Адрани – Прељина (km 79+000 – km 109+663,8), Секција 8 (km 79+000 – km 97+000)

17: Регулација Западне Мораве од Адрана до Мрчајеваца (р. km 100,8 – р. km 127,2), просеци 1, 2… 11

Сектор 3: Адрани – Прељина (km 79+000 – km 109+663,8), Секција 9 (km 97+000 – km 109+663,8)

18: Регулација Западне Мораве од Мрчајеваца до ушћа Чемернице (р. km 127,2 – р. km 138,4), просеци 12, 13… 16